September

Nu som vi har installerat oss går dagarna ganska fort. Vi har kommit in i rutiner och veckorna bara går. Förra veckan var barnen på ett läger från torsdag till fredag med skolan (högstadiet). De klättrade, cyklade och raftade och jag försökte få Selma att skriva ett inlägg med bilder, men det har inte blivit av än. De var ganska slut när de kom hem fredag, så förra helgen tog vi det ganska lugnt. I dag är de en heldag på museum, oklart vilket, eftersom de bara visste att det var "något museum".....

Vi trivs bra i den nya lägenheten. Vi har balkong precis ovanför poolen, så det känns som vi sitter vid poolen hela dagen (Fredrik och jag sitter mycket på balkongen).

Som ni ser är vi helt inburade, vilket kändes lite konstigt i början, men nu har vi vant oss.

Vi har även en hängmatta, den är rätt så skön att ligga i på eftermiddagen.

På bilden har Fredrik på sig sin väst, den måste alla som kör motorcykel ha på sig.

Just nu håller vi på att planera höstlovet som är i vecka 41. Vi åker på en 3-dagars safari till Masai Mara och ska välja bland alla safariresor som finns. Resan dit tar några timmar, men det blir säkert en fantastisk upplevelse att komma dit. Just nu är det många djur i området eftersom det är där det finns gott om bete. Just när vi är där är det nyval i Kenya, så vi ser till att komma hem i tid och hålla koll på utvecklingen när de ska annonsera resultatet av valet.

Elefanter och flytt

Nu har bytt lägenhet och flyttat några hundra meter bort. Vi har bytt upp oss lite och bor i en fin lägenhet med tillgång till pool och ett litet gym. Ännu är det för kallt att bada, här är det fortfarande vinter. Johannes tyckte att det "är konstigt vi fryser när vi är i Afrika", för så är det, det är faktiskt ganska kallt vissa dagar. Och med kallt menar jag runt 18-19 grader på dagen, nattestid sjunker det till 13-14 grader. Nu har vi städ två gånger i veckan (visstnog praktiskt omöjligt att bara få en gång), och det räcker. Vissa av de som bor här har städning varje dag, det kan låta bra, men eftersom vi inte är superupptagna med jobb känns det lite våldsamt. Här i lägenheten har vi även ett "staff room", ett rum med egen ingång och eget badrum där personal kan bo. Skulle också kunna vara perfekt för en tonåring....

Vi försöker göra en liten utflykt näre Nairobi varje helg, och förförra helgen var vi på ett ställe som tar hand om en viss sort giraffer som höll på att bli utrotade för många år sedan. Där fick vi mata de och hade vi vågat, hade vi kunnat pussa de... Men ingen vågade, det blev för stort steg för oss.

Förra helgen gick vi på en känd, brasiliansk restaurang som serverade 15 olika typer kött. Servitörerna gick runt med stora grillspett och serverade. Vi hade var sin bricka som var röd på den ena sidan och grön på den andra, och om vi vände den gröna sidan upp kom de genast och erbjöd olika kött. Alla i familjen smakade på krokodilkött, det var ganska likt kyckling med en aning fisksmak...

Dagen efter åkte vi för att titta på matning av babyelefanter. Det var föräldralösa, små elefanter som hade blivit omhändertagna eftersom de inte skulle klara sig själva. De kom så nära att man kunde klappa de.

Vi tar oss runt i Nairobi med Uber, det fungerar utmärkt här (forumtom i dag när de strejkar). Det är billigt att åka, en halvtimmes resa kostar runt 25 kronor. Det är även ett bra sätt att se sig lite om, eftersom vi ganska ofta hamnar i bilköer och får god möjlighet att studera vad som tex säljs längs med vägen. Här är Nairobis IKEA:

Eftersom valet i augusti blev ogiltigförklarat, kommer det bli ett nyval den 17 oktober. Dagen det blev klart att det skulle bli nyval, blev barnen hemskickade från skolan ganska omedelbart, eftersom det skulle kunna bli oroligheter. Vi märkte inte så mycket av det, men höll oss hemma den kvällen. Nyvalet är precis när barnen har höstlov så vi får se hur mycket det påverkar oss. Vi har planerat att åka till Masai Mara på safari och det borde vara ganska säkert. Det är när de presenterar resultatet det skulle kunna bli oroligheter och då vill man helst kanske vara hemma eller iallafall inte i osäkra områden.

Till sist vill jag bara säga att vi njuter av avocadosäsongen här. De är goda, stora och billiga! På bilden visas till vänster en "vanlig" avocado vi brukar köpa hemma i Sverige och till höger en normalstor avocado här. Vi äter det varje dag och bråkar inte om sista biten som vi gjorde hemma.

Bilder

Här har ni en länk till bilder från vårt äventyr. Vi flyttar till ny lägenhet på onsdag, lite enklare än flytten från Gränna.

www.flickr.com/gp/f_hageus/32Zp73

Hello Africa!

Äntligen på plats i Nairobi efter en lång sommar med att städa och packa ner hus!

Vi började resan med några dagars semester, det hade vi värkligen förtjänat tyckte vi. Efter en natts övernattning i Nairobi flög vi vidare till Mombasa och därefter ned till Diani Beach. Det ligger endast 50 minuters flygresa från Nairobi och är en populär semesterort. Där är klimatet tropiskt, så det var nästan som att vara tillbaka i Thailand. Vi bodde på ett trevligt ställe med en kort väg när till restauranger och strand. Men - när det blev mörkt var det säkerhetsmässigt inte tryggt att gå, så då ble det taxi 300 meter till restaurangen. Vi bodde inhägnat med vakter och tjocka stängsel framför dörrar och fönster vilket kändes konstigt i början. Det blev inte bättre då ägaren (en tysk kvinna) matade oss (mest mig) med hemska historier om rån och eländigheter så en period där kändes det som någon skulle hoppa på en och råna en när som hälst. Vilket givetvis inte hände.

Vi hade några sköna dagar och den mest uppslitande händelsen var att jag vaknade en morgon och hittade en jättespindel på myggnätet. På insidan. Fredrik fick mosa den, och efter det var jag noga med att stoppa in myggnätet ordentlig innan jag la mig...
Utsikt från frukosten.

Tillbaka i Nairobi och flytt in i lägenheten vi hade bokad för en månad.

Huset vi bor i, lägenheten är på 3 våningen och vi har en liten balkong på framsidan.

Välkommen in! Dörren låses med hänglås på natten....

Skolan har börjat och barnen trivs vädigt bra. Det är 164 elever på skolan totalt, vara 102 är gymnasieelever. Resten går på grundskolan och på dagis. På högstadiet är det 28 elever och de får undervisning antingen tilsammans eller tex åk 7 och 8 eller åk 8 och 9. De har hittat kompisar och alla umgås med alla. Selma ska börja sjunga i kör efter skolan och Johannes ska testa rugby. De har en stor pool på skolan som används på idrotten. Skolmaten är jättegod kan de hälsa och de har obligatorisk läxläsning varje torsdag kl. 15-16. Bra tycker alla föräldrar :)

Johannes utanför (eller innanför) vår gated community. Vakter finns dygnet runt. Elstängsel och taggtråd kantar området.

Precis utanför gaten går den jobbiga backen upp till Riara Road, vägen till skolan. Överst i backen ligger Junction, ett köpcenter med restauranger och olika affärer. Tre minuter att gå om man ska handla eller äta ute.

På väg till skolan, det tar ca 15 minuter att gå längs med denna gatan.

Inne på skolområdet som är ganska stort, det rymmer internat för gymnasieeleverna, tennisbanor och pool. Och de har även ett bra bibliotek som jag använder flitigt.

Selma på väg till klassrummet och hennes kompis My.

Vi har träffat en trevlig familj som har barn i samma klass som Selma. De bor alldeles nära (som många andra familjer på skolan gör) och de ska vara här ett år.

Fredrik har köpt en motorcykel och reser lite runt med den. Just nu håller vi på att byta boende, eftersom vi bare hade bokat lägenheten för en månad och den är uthyrd till andra. Men det är lättare att hitta nytt boende (och bättre) när vi väl är på plats, så om ett par veckor flyttar vi igen.