Utflykter och regn



Nu har vi kommit till september och jag får rapporter hemifrån att det börjar bli lite kallare och höstigt. Här är det tvärt om, vi väntar på att regnsesongen ska gå över och "sommaren" ska komma. Fast vi längtar inte till sommaren på riktigt, här är det jätteskönt hela tiden och visst, det regnar, men inte hela tiden och inte varje dag. Det gäller dock att vara förberedd, när det regnar så REGNAR det. Ingen paraply kan hjälpa dig och på fötterna är det endast flip flops som duger (nej, vi tog inte med våra gummistövlar hemifrån). Men lite regn stoppar väl ingen:




Det har inte varit så mycket strandliv på oss. Dels för att det ofta är röda flaggor på stranden vilket innebär att man egentligen inte ska bada på grund av starka strömmer och dels för att efter skolan är det ingen som vill ned på stranden. Det är poolen som gäller, den är ju så nära och stranden så långt borta. Jag tror  nog det tar hela 5 minuter med moppen till stranden...  Det blir nog som en helgutflykt och i helgen hyrde vi en bil och tittade på en "wat", alltså tempel, och åkte till en strand som ligger lite norr om Kamala. Vi är ambisiösa och har tänkt kolla in flera olika stränder här på Phuket i helgerna framöver. Vi köpte lite grillat kyckling och "sticky rice" hos en försäljare langs vägen och åt lunch på stranden.







Bild på en av de Buddhar vi såg i templet.




Lunch på stranden




Dusch på stranden






Skolan fortsätter som vanligt, jag har tagit en bild på Selmas schema:




Än så länge har det inte varit mycket läxor, det är så små klassor att de hinner med det de ska på skolan. De har ett bra bibliotek med, så barnen lånar böcker och det finns även böcker att låna för oss vuxna med :-) Johannes var sjuk en dag och var hemma, han tycket det var ganska tråkigt även om han fick spela Wii....




Den dagen hade skolan en liten utflykt till Kamalas snake farm. De fick se olika ormer och ska få lära sig lite mer om ormerna nästa vecka. Det finns några ormar här, jag har inte sett någon, men andra berättar att de har stött på några. Bilder från utflykten finns på skolans Facebooksida som finns i länken till höger.

Här i Kamala finns inte så många affärer, det finns det däremot i Patong som är "huvudturistorten" kan man säga på Phuket. Patong ligger lite söder om Kamala och där kan man köpa i princip allt. Fredrik och jag var där i dag och handlade lite småsaker och jag har numera ett mantra när jag går där och handlar i shoppingcentret som finns där. Det lyder "inga flera fina, billiga skor, inga flera fina, billiga skor". Om jag blundar och går fort förbi bruker det fungera. Selma startade med 0 par flipflops och är nu uppe i 4 par. Vi kom för drygt 14 dagar sedan....

Vi har börjat komma in i lite rutiner här och det är bra att ha lite tid att fixa saker medan barnen är i skolan. Vissa saker tar helt orimligt lång tid, som att köpa vanliga billiga lakan. Var är IKEA när vi som mest behöver dig?

Nu är det fredag och barnen slutade kl. 12.00. Rakt i poolen!

/Anne




Kommentarer
Postat av: Jennie B :)

Hej :) Åhhh ni verkar ha det så underbart Anne. Jätte kul att kunna gå in och läsa här om vad ni gör och hur ni har det. Är inte alls avundsjuk ;)

Saknar dig massa här på jobb.



Kram Kram

2010-09-03 @ 11:47:47
Postat av: jeanette

Hej!

Ja håller med Jennie! så kul att läsa hur ni har det :-) verkar ju som ni har det super bra! tänk lite på oss i kalla sverige när du är där i värmen :-)

Kram

2010-09-04 @ 19:09:22
Postat av: Marie

Heeeej! Det verkar som om ni redan acklimatiserat er, att allt går bra och att ni trivs! Fantastiskt med bloggen! Mitt liv är totalt uppochnervänt - jag har inte hunnit vänja mig vid nya rutiner än, men hoppas att jag snart får koll både på jobb och logistik. Saknar dej, Anne! Stor kram till er alla

2010-09-07 @ 18:39:05
Postat av: Camilla

Har ni provat att besöka Big C eller Lotus när det gäller "vanliga" saker som lakan, handdukar osv? Har ni mycket tid kan ni ju kolla in Super Chep oxå...helt otrolig affär. Jag var där i 6 timmar och hann inte gå igenom hela "affären" : )



http://www.bigc.co.th/en/

http://www.tescolotus.com/en/

http://supercheapphuket.com/index.html (endast thai)

2010-09-08 @ 09:37:22
Postat av: Anne

Hej Camilla, tack för tipset! Vi har varit på Lotus, men inte kollat in Big C eller Super Chep. Problemet ligger mest i att de endast har förpackningar med "fitted bedsheet" och 2 kuddfodral och bolsterfodral och allt möjligt. Skulle gärna köpa enkla lakan som man kan använda som "täcke". Just nu sover hela familjen med fitted bedsheet som täcken... Men det funkar!! Ska kolla in dina tips!

2010-09-08 @ 11:30:54
Postat av: Camilla

Hej igen,

Jag förstår absolut ditt "täck-problem". Vi köpte tunna "silkiga" överkast som vi använde som täcke. Eftersom de är silkiga så håller de sig svala ganska länge. Har för mig det var på Big C vi hittade dessa, men de bör finnas på Lotus och Super Cheap oxå : )

2010-09-10 @ 12:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0